superściek

Superściek klasycznie

Jak już zapewne wiecie – 12 stycznia, wraz z Tomem Ballardem i Andrzejem Marciszem, przeszliśmy Superściek klasycznie. Dopiero teraz mam chwilę czasu, żeby to przejście opisać, więc zapraszam do lektury! Superściek w dobrych warunkach Na wiosnę 2011 roku, po przełomowym dla mnie sezonie zimowym, zaczął kiełkować w mojej głowie pomysł zrobienia jakiejś w miarę trudnej, mikstowej Read more about Superściek klasycznie[…]

kurs wspinaczki lodowej

Kurs wspinaczki lodowej, styczeń 2018

Kurs wspinaczki lodowej Na kursie wspinaczki lodowej byliśmy w Dolinie Kieżmarskiej. Warunki mieliśmy wyśmienite, a ekipie nie można było odmówić spręża 🙂 W efekcie chłopaki pokonali około 1000 metrów w lodzie, większą część na prowadzeniu. Nie pozostaje nic innego jak życzyć sukcesów, bo możliwości macie! Dzięki za świetny kurs 🙂

filar frendo

Filar Frendo, sierpień 2017

Filar Frendo W chwili wolnej od pracy pojechaliśmy razem z Czarkiem do Chamonix. W ciągu krótkiego pobytu udało nam się wspiąć na 1200 metrowy klasyk, czyli Filar Frendo. Warto zwrócić uwagę, że tak ciepłego i suchego lata w Alpach nie było od dawna. Wszędzie widać i słychać obrywy skalne, a lodowce zmieniają się w zastraszającym Read more about Filar Frendo, sierpień 2017[…]

kurs turystyki alpejskiej

Kurs turystyki alpejskiej, sierpień 2017

Kurs turystyki alpejskiej W sierpniu byliśmy na kursie turystyki alpejskiej w Alpach Stubajskich i Otztalskich. Mieliśmy nieprawdopodobne szczęście z pogodą – tydzień lampy, który wykorzystaliśmy w stu procentach 🙂 Były zajęcia z poruszania się i asekuracji na lodowcu, autoratownictwa, chodzenie po graniach, zjazdy i trochę wspinania. Zapraszam do fotogalerii!

via cassin

Via Cassin na Pizzo Badile

Korzystając z krótkiego urlopu i okna pogodowego w Alpach udało nam się pojechać w rejon Bergell i wspiąć na Pizzo Badile drogą Cassina. Droga – legenda, na jednej z klasycznych północnych ścian alpejskich. Skała dobra, formacje zróżnicowane – płyty, rysy, zacięcia, kominy. Ze względu na długość sugeruję o 4 rozpocząć podejście, bo do pokonania jest Read more about Via Cassin na Pizzo Badile[…]

gran paradiso

Alpy 4×4000 z exploruj.pl!

Po raz kolejny miałem przyjemność współpracować z Jarkiem Figlem i jego exploruj.pl, oraz najfajniejszym przewodnikiem tatrzańskim – Kubą Brzosko! Tym razem byliśmy w Alpach z planem zdobycia czterech czterotysięczników. Plan udało się zrealizować w 75% – weszliśmy na Allalinhron, Breithorn i Gran Paradiso. Weissmies ze względu na trudne warunki na lodowcu i zagrożenie spadającymi serakami Read more about Alpy 4×4000 z exploruj.pl![…]

kurs via ferrata

Kurs via ferrata, maj 2017

Kurs via ferrata Pierwszy kurs via ferrata w sezonie 2017 za nami! Pogoda dopisała, ekipa była wspaniała, a widoki w masywie Rax i Schneeberg przepiękne. W sobotę za pomocą 3 różnych ferrat przeszliśmy cały Hollental dookoła, czym wzbudziliśmy niemałe zainteresowanie lokalnych kozic 😉

direttissima msw

Direttissima MSW

Direttissima MSW Korzystając z prawdziwie zimowych warunków w Tatrach postanowiliśmy z Andrzejem pojechać na małe wspinanie. Zrobiliśmy Diretę MSW i co ciekawe, zaobserwowaliśmy, że w Tatrach w maju jest więcej śniegu niż było w styczniu. Niebywałe! Warunki były niezłe – dół drogi lekko miękki, ale po 200 metrach zaczynał się rewelacyjnie zmrożony śnieg. Na szczycie Read more about Direttissima MSW[…]

podstawowy kurs wspinaczkowy

Podstawowy kurs wspinaczkowy, kwiecień 2017

Podstawowy kurs wspinaczkowy To, że pogoda w tym roku nie rozpieszcza to wiedzą wszyscy – przedłużająca się zima w górach i deszcze niespokojne na Jurze. Pierwszy raz zdarzyło mi się prowadzić kurs w kwietniu i być świadkiem opadów śniegu, gradu, deszczu, naprzemiennie z prażącym słońcem z kwietniu. Warunki może nie były najlepsze, ale ekipa i Read more about Podstawowy kurs wspinaczkowy, kwiecień 2017[…]

kurs wspinania na własnej asekuracji

Podopieczni w akcji, czyli raport po zimowym ładowaniu

Wraz z nastaniem wiosny tradycyjne, zimowe ładowanie dobiega końca. Bardzo miło jest mi obserwować progres podopiecznych, a ten w tym roku jest zupełnie rewelacyjny! Pochwalić za wysiłki należy wszystkich, bo sezon jeszcze się na dobre nie zaczął, a niektórzy już zdążyli zrobić życiówki! Czarek na dzień dobry zrobił VI.2 i zapowiada co najmniej VI.3, Paweł Read more about Podopieczni w akcji, czyli raport po zimowym ładowaniu[…]

Kurs wspinania na własnej asekuracji, kwiecień 2017

Kurs wspinania na własnej asekuracji, kwiecień 2017 Pierwszy kurs wspinania na własnej asekuracji w sezonie 2017 za nami! Było słonecznie, ale dość zimno i bardzo wietrznie! Wizyta na Fiali pokazała niestety skalę zniszczeń po zimie… Konflikt z lokalnym mieszkańcem trwa w najlepsze – ringi i stanowiska znów dostały fekaliami, ale dodatkowo łomem. Efekty możecie zobaczyć Read more about Kurs wspinania na własnej asekuracji, kwiecień 2017[…]

podstawowy kurs wspinaczkowy

Podstawowy kurs wspinaczkowy, kwiecień 2017

Podstawowy kurs wspinaczkowy, kwiecień 2017 Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata. Nic to! Na początku kwietnia zrealizowaliśmy podstawowy kurs wspinaczkowy. Warunki były wiosenne – w cieniu można było usłyszeć szczękanie zębów, a w słońcu nie dało się wytrzymać. Muszę przyznać, że nawet po kilkunastu sezonach bardzo przyjemnie jest obserwować jurajską przyrodę wracającą do Read more about Podstawowy kurs wspinaczkowy, kwiecień 2017[…]

kurs turystyki wysokogórskiej

Kurs turystyki zimowej, marzec 2017

Kurs turystyki zimowej, marzec 2017 Jeszcze w marcu zrealizowaliśmy kurs turystyki zimowej. Ekipa była bardzo liczna – w kursie wzięło udział 14 osób, a wszystko odbywało się w przepięknych okolicznościach Doliny Zeleneho Plesa. Pogoda była wyśmienita, warunki mocno zimowe i trudne – przemarznięty śnieg i silny wiatr dawały popalić. Wraz z ekipą katowickiego DAV w Read more about Kurs turystyki zimowej, marzec 2017[…]

freissinieres

Wspinanie lodowe i mikstowe we Freissinieres

Wspinanie lodowe i mikstowe we Francji Kolejna zima mija, a nam udało się odkryć kolejny, świetny rejon do wspinania zimowego w Europie. Już od kilku lat myślałem o sprawdzeniu paru francuskich rejonów, ale dopiero w tym roku okoliczności pogodowe sprawiły, że motywacji było tyle, że wyjazd doszedł do skutku. Naszym celem były doliny w okolicy Read more about Wspinanie lodowe i mikstowe we Freissinieres[…]

kurs wspinaczki zimowej

Kurs wspinaczki zimowej, Valle di Cogne

Kurs wspinaczki zimowej, Valle di Cogne Tegoroczny kurs wspinaczki zimowej był rewelacyjny! Ekipa, pogoda i warunki dopisały na tyle, że ostatniego dnia zaczęły się marudzenia w stylu „może już zasłużyliśmy na odpoczynek?” i „może chodźmy w ramach restu na narty?”. Okolice włoskiego Cogne to jedno z najlepszych miejsc do nauki wspinania zimowego w Europie. Opinia Read more about Kurs wspinaczki zimowej, Valle di Cogne[…]

wspinanie lodowe

Doszkalanie ze wspinania lodowego

Wspinanie lodowe to jedna z najlepszych form wspinania! Wspinamy się po zamarzniętych ciekach wodnych i wodospadach, co jest szalenie estetyczne i emocjonujące. Nauka wspinania w lodzie nie jest łatwa, wymaga cierpliwości i rewelacyjnej techniki. Od instruktora wymaga ogromnej wiedzy i doświadczenia. Dla chłopaków było to drugie podejście do tematu lodu. Tym razem na kursie u Read more about Doszkalanie ze wspinania lodowego[…]

alicja po drugiej stronie lustra

Alicja po drugiej stronie lustra

Korzystając z dobrych warunków w Dolinie Białej Wody udało nam się z Magdą poprowadzić drogę „Alicja po drugiej stronie lustra”. Wyceny tej drogi wahają się od M7+ do M9, a lód nawet do WI6. W naszym odczuciu droga przedstawiała trudności mikstowej w granicach M7+, a lód jakieś WI4+. Droga ładna, widoki zacne. Urok psuje trochę Read more about Alicja po drugiej stronie lustra[…]

tatry zima

Wspinanie na Grzędzie MSC

Wybraliśmy się ostatnio treningowo w okolice Kotła Kazalnicy. Za cel obraliśmy drogę Cień Wielkiej Góry, ale już po drugim wyciągu zaczęła nam w oczy zaglądać nuda i postanowiliśmy sobie urozmaicić dzień. Uznaliśmy, że teren na lewo od Cienia… rokuje na fajną wspinaczkę i tak też poszliśmy. Za pomocą 3 nowych wyciągów dostaliśmy pod Wiszącą Skałę. Read more about Wspinanie na Grzędzie MSC[…]

kurs drytoolingu

Kurs drytoolingu 11-12 grudnia

Kurs drytoolingu Kolejny kurs drytoolingu za nami. W niedzielę i poniedziałek moimi podopiecznymi byli przesympatyczni nurkowie – Kasia i Karol. Tym razem obyło się bez poważniejszych lotów, a największą konsternację wzbudził but, który wyparował jak kamfora. Wspinaliśmy się po nowych drogach w sektorze na lewo of Freneya – możemy je z czystym sumieniem polecić. Łatwe, Read more about Kurs drytoolingu 11-12 grudnia[…]

Kurs drytoolingu 6 grudnia 2016

Kurs drytoolingu Za nami pierwszy w tym sezonie kurs drytoolingu. Wspinaliśmy się na krakowskim Zakrzówku – w okolicach Płyty Kostka i na dużym murze. Emocji było co nie miara! Artur dość dobrze zapamięta, że dziabka, która „siedzi” trzymana za dolną rękojeść wcale niekoniecznie „siedzi” trzymana za górną rękojeść 🙂 Ta ważna nauka zakończyła się kilkumetrowym Read more about Kurs drytoolingu 6 grudnia 2016[…]

skitouring alpy

Skitouring w Tyrolu

Skitouring w Tyrolu Nie samym wspinaniem człowiek żyje. Tysz prowda. Zgodnie z tą maksymą wybrałem się do Tyrolu na rozpoczęcie sezonu narciarskiego. Plan był dość prosty – w ciągu 6 dni zrobić jak najwięcej przewyższenia. Udało się go zrealizować w 300%, a wszystko dzięki temu, że przewodnik podawał zawyżone wysokości stacji kolejek. Zrobiłem prawie 6000m przewyższenia w Read more about Skitouring w Tyrolu[…]

kurs wspinaczkowy

Podstawowy kurs wspinaczkowy, październik 2016

Podstawowy kurs wspinaczkowy W październiku miałem przyjemność prowadzić podstawowy kurs wspinaczkowy dla Marty, Karola i Kuby. Pogoda była wyjątkowo kapryśna, ale jakoś sobie poradziliśmy. Wspinaliśmy się głównie na Ostańcach Jerzmanowickich i najlepszej, najbardziej znanej, najpiękniejszej dolinie w całym Wszechświecie – w Dolinie Kobylańskiej 🙂 Poniżej krótka fotorelacja z całego przedsięwzięcia. Zdjęcia dzięki uprzejmości Karola Sękowskiego.

gervasutti chamonix

Tre Cime i Chamonix

We wrześniu, w przerwie od pracy udało się wyskoczyć w rejon Tre Cime w Dolomitach i do Chamonix. Niestety pogoda nie dopisała – po pierwszym dniu przyszło załamanie pogody z opadami śniegu więc kolejna wizyta w Dolomitach zakończyła się po jednym dniu wspinania. W Chamonix lepiej nie było – kilkadziesiąt centymetrów świeżego śniegu powyżej 2200 Read more about Tre Cime i Chamonix[…]

dolomity via ferrata

Dolomity – via ferrata

Via ferraty w Dolomitach Na początku września miałem przyjemność uczestniczyć jako instruktor w wyjeździe na via ferraty w Dolomitach. Wyjazd odbył się w ramach współpracy z exploruj.pl. Jak było? Rewelacyjnie! Znakomici ludzie, tydzień fantastycznej pogody i to wszystko w Dolomitach. Poniżej trochę zdjęć.

kurs wspinaczki

Kurs wspinaczki po drogach ubezpieczonych, lipiec 2016

Kurs wspinaczki po drogach ubezpieczonych, lipiec 2016 Pomiędzy wakacyjnymi wyjazdami udało się zrealizować kolejny kurs – tym razem kurs wspinaczki po drogach ubezpieczonych. Iza, Dawid i Damian bez problemu nauczyli się wspinania po drogach jedno i wielowyciągowych. Zapowiedzieli, że kurs wspinania na własnej asekuracji i kurs wspinaczki górskiej pójdą im równie łatwo. Trzymam kciuki! 🙂 Read more about Kurs wspinaczki po drogach ubezpieczonych, lipiec 2016[…]

kurs wspinaczki górskiej

Kurs wspinaczki górskiej, czerwiec 2016

Kurs wspinaczki górskiej, czerwiec 2016 Kolejny kurs wspinaczkowy za nami, kolejny Padawan wchodzi na drogę samodzielności! Tym razem kurs wspinaczki górskiej indywidualnie. Byliśmy z Kubą przez tydzień w Alpach Austriackich – pokonaliśmy kilkadziesiąt wyciągów do stopnia Skrajnie Trudno, Kuba nauczył się min. autoratownictwa i wszystkiego, co z górską robotą związane. Brawo!

kurs wspinaczkowy

Kurs wspinaczki po drogach ubezpieczonych, kwiecień 2016

Kurs wspinaczki po drogach ubezpieczonych, kwiecień 2016 Kurs wspinaczkowy – kolejny za nami. Tym razem był to kurs wspinaczki po drogach ubezpieczonych. W 4 dni chłopaki bardzo sprawnie opanowali wspinanie po jedno i wielowyciągowych drogach obitych. Już zapowiedzieli udział w kolejnych kursach – wspinania na własnej asekuracji i kursie wspinaczki górskiej. To się nazywa motywacja!

Majówka 2016

Kolejna majówka minęła pod znakiem powrotu na stare śmieci. Byliśmy w masywie Rax/Schneeberg, którego nie odwiedzałem od 2007 roku. Słońce, świetne wspinanie i nowa odsłona Weichtalhaus 🙂

Podstawowy kurs wspinaczkowy, maj 2016

Podstawowy kurs wspinaczkowy, maj 2016 Miałem ostatnio przyjemność prowadzić sześciodniowy podstawowy kurs wspinaczkowy z Kubą, Pawłem i Adrianem. Jako, że chłopaki na samym początku powiedzieli, że interesuje ich głównie wspinanie w górach to większą wagę przyłożyliśmy do wspinania na własnej asekuracji i wspinania po drogach wielowyciągowych. Pogoda była świetna i forma również dopisała! Wszyscy w Read more about Podstawowy kurs wspinaczkowy, maj 2016[…]

Wiosna na Jarońcu

Gdzie najlepiej zacząć sezon letni? Oczywiście, że na najlepszej skałce w Polsce, czyli Jarońcu. Warunki były średnie – mokro tu i tam, ale to świetny powód do podładowania za pomocą techniki omijania chwytów. Trudności w górę, moc w górę. Jarońcowy Lodowiec w tym roku wyjątkowo duży!